YouTube behoort tot de top 3 van meest gebruikte social media. Alleen WhatsApp en Facebook staan qua gebruikers nog boven YouTube. In 2019 maakte 8,7 miljoen mensen gebruik van het videoplatform en inmiddels ligt dat aantal in begin 2020 op 9,1 miljoen gebruikers. YouTube zit daarmee nog steeds in de lift en dat biedt ook volop kansen voor bedrijven om meer zichtbaarheid te creëren door middel van video. Maar met het maken van een video ben je er nog niet, want je moet ook zorgen dat de video goed gevonden wordt. Hoe je dat doet? Dat leggen we uit in deze blog.

Zo maak je jouw video goed vindbaar

Het belang van goed vindbaar zijn

We zien veel bedrijven die al een eigen YouTube-kanaal hebben. Het plaatsen van bedrijfsvideo’s, productvideo’s, vlogs of andere videocontent is erg waardevol en een laagdrempelige manier om je doelgroep aan te spreken. Vaak zit er al veel tijd (en geld) in de ontwikkeling van een video, de montage en het plaatsen. Aan het goed vindbaar maken van de video wordt minder aandacht besteed. Zonde, want als de video niet vindbaar is, gaat niemand die ooit zien. Juist door het goed vindbaar maken van de video kun je meer zichtbaarheid creëren en laat je meer mensen kennismaken met jouw product of dienst. Met een goed vindbare video kun je ook het aantal bezoekers op je website verhogen.

Kansen in vindbaarheid

Heb je een video gemaakt of laten maken? Dan liggen er enorm veel kansen om deze video goed vindbaar te maken. Door verschillende onderdelen aan te pakken kun je de video een enorme boost geven in het aantal views. Je moet alleen net even weten hoe dit in zijn werk gaat.

1: Start met kort zoekwoordonderzoek

Voordat je een video gaat plaatsen doe je eerst een kort zoekwoordonderzoek om te bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden met de video. Belangrijk is om zoekwoorden te kiezen die aansluiten bij de video, een hoog zoekvolume en weinig concurrentie hebben. Met behulp van verschillende online tools kun je goede zoekwoorden vinden, maar het kan ook heel eenvoudig in YouTube. Wanneer je een zoekopdracht opgeeft, geeft YouTube namelijk vanzelf suggesties. Deze suggesties zijn zoekwoorden die vaak worden gebruikt. Doe hier je voordeel mee. Goed om te weten is dat de kijktijd ook een belangrijke factor is voor YouTube. Hoe langer mensen naar je video kijken, hoe hoger de video komt in YouTube.

2: Verwerk zoekwoord in titel

Wanneer je de zoekwoorden hebt bepaald, zet je in ieder geval het belangrijkste zoekwoord in de titel van de video. Het spreekt voor zich dat de titel van de video kort en pakkend moet zijn, maar ook aangeeft waar de video over gaat. Door het zoekwoord in de titel mee te nemen, is de video vindbaar in YouTube op dat zoekwoord. Wanneer de video dan in de zoekresultaten verschijnt, verhoog je met een pakkende titel de kans dat ze er daadwerkelijk op gaan klikken.

3: Geef een beschrijving op

Bij het uploaden van een video op YouTube kun je ook een beschrijving meegeven. Geef een omschrijving van de video en laat ook hierin zoekwoorden terugkomen. Omdat je in de beschrijving meer tekst kwijt kunt dan in de titel, is dit een mooie plek om ook de andere zoekwoorden hierin te verwerken. Het beste is het om het belangrijkste zoekwoord al in de eerste zin terug te laten komen. De beschrijving is ook een goede plek om een link in te plaatsen naar je eigen website.

4: Pakkende thumbnail

Thumbnails zijn de afbeeldingen van de video’s zoals je die ziet verschijnen in de zoekresultaten in YouTube. Mensen kijken eerder naar de afbeelding dan naar de titel van de video. Zorg daarom dat de thumbnail opvalt en aanspreekt. Bij het uploaden van een video kun je vaak kiezen voor een afbeelding, maar je kunt er ook zelf één uploaden. Maak daar gebruik van door een opvallende afbeelding te maken. Eventueel verwerk je hierin je logo en huisstijlkleuren. Je kunt ook een korte tekst toevoegen op de afbeelding.

5: Vergeet de bestandsnaam niet

Wat ook bijdraagt aan de vindbaarheid in YouTube is de bestandsnaam van de video. Door in de bestandsnaam het zoekwoord te verwerken, kun je hoger scoren in YouTube op dat zoekwoord. Zorg dus voor het uploaden van de video dat je de naam wijzigt. Geef aan waar de video over gaat en zorg dat het zoekwoord hierin is meegenomen.

6: Richt je YouTube kanaal in

Een volledig en netjes ingericht YouTube-kanaal draagt ook bij aan de vindbaarheid van de video’s op dat kanaal. Zorg daarom dat alle onderdelen goed zijn ingericht. Denk daarbij aan het logo, de headerafbeelding en het toevoegen van bedrijfsinformatie. Onder het kopje over ons kun je een omschrijving geven over het bedrijf en een link toevoegen naar de website. Een netjes ingericht YouTube-kanaal komt betrouwbaar en professioneel over.

7: Voeg ondertiteling toe

Een interessante toevoeging die we steeds meer voorbij zien komen is ondertiteling in video’s. We bekijken namelijk steeds vaker video’s zonder geluid. Door ondertiteling toe te voegen in YouTube kunnen kijkers nog steeds de video bekijken zonder geluid. Wat veel mensen niet weten is dat je bij het uploaden van een video onder het kopje ‘ondertiteling’ een transcriptie- of ondertitelingsdocument kunt toevoegen. Dit speelt mee in de ranking van de video. Alle gesproken tekst kun je hier plaatsen en daarbij de exacte tijd aangeven wanneer een zin getoond moet worden.

8: Voeg tags toe

Tot slot kun je tags toevoegen bij het uploaden van de video. Dit is ook een perfecte manier om je video goed vindbaar te maken. Tags zijn relevante steekwoorden die iets zeggen over de inhoud van de video. Geef daarom zo veel mogelijk tags op die iets zeggen over de video.

Bekijk ook

WhatsApp voor bedrijven: waarom en hoe?
NIEUW!

Lees meer

Wat is social media marketing?
NIEUW!

De crompouce, een combinatie van de klassieke tompouce en de Franse croissant, was in oktober 2023 een hype. De doormidden gesneden croissant met room ertussen, gedoopt in het glazuur van de welbekende tompouce, ging viral op TikTok en Instagram. Met als gevolg dat bij elke bakker en supermarkt het gebakje als hete broodjes over de…

Lees meer