Met 11,9 miljoen gebruikers is WhatsApp het meest gebruikte social mediaplatform in Nederland. De kans dat jouw doelgroep aanwezig is op WhatsApp is daarmee heel groot. Dat de populaire app steeds vaker door bedrijven wordt ingezet als communicatiekanaal is dan ook niet gek. Denk je er ook over om WhatsApp voor jouw bedrijf in te zetten? Wij leggen je in deze blog uit wat de voordelen zijn van WhatsApp, wat je ermee kunt en hoe je het instelt voor jouw bedrijf.

Whatsapp voor bedrijven

Waarom WhatsApp zakelijk inzetten?

Wereldwijd zetten veel bedrijven WhatsApp al in om te communiceren met hun klanten. Waarom is WhatsApp zo interessant voor de zakelijke markt?

Ten eerste is WhatsApp een snel medium. Berichten worden binnen enkele minuten na verzending geopend. Dit betekent dat je klanten snel kunt bereiken en zij jou ook. Dat maakt het een laagdrempelige manier van communiceren. Wanneer een (potentiële) klant een vraag heeft, dan vergt het sturen van een e-mail of het invullen van een contactformulier toch wat meer tijd. Bellen is ook niet altijd mogelijk. Een appje is zo gestuurd.

Ten tweede gaat het om persoonlijk contact. WhatsApp wordt met name gebruikt binnen relationele sferen. We appen veel met vrienden en familie. Wanneer je als bedrijf gaat appen met je klant, komt dat persoonlijk over.

Daarnaast heb je te maken met tweerichtingsverkeer. Je bent als bedrijf niet alleen maar aan het zenden, maar voert een persoonlijk gesprek met je klant.

Tot slot kunnen klanten ook gemakkelijk foto’s of video’s sturen. Dit kan bijvoorbeeld heel handig zijn wanneer een klant een defect product heeft ontvangen. De klant kan gemakkelijk een foto sturen naar het betreffende bedrijf.

De mogelijkheden van WhatsApp Business

Met de komst van ‘WhatsApp voor Bedrijven’ is het nu nog gemakkelijker voor bedrijven om op een laagdrempelige manier met klanten in contact te komen. De Business versie van WhatsApp heeft meer mogelijkheden dan de standaard versie. Wat zijn de extra mogelijkheden? Wij lichten ze toe.

  • Met WhatsApp Business kun je een eigen bedrijfsprofiel aanmaken. Je kunt bijvoorbeeld een algemene beschrijving, adresgegevens en openingstijden toevoegen.
  • De Business app beschikt over handige berichttools. Je kunt snelle antwoorden, automatische begroetingen of afwezigheidsberichten instellen. Dat scheelt een hoop tijd wanneer je bijvoorbeeld steeds dezelfde vraag krijgt.
  • WhatsApp Business kan ook gebruikt worden op een desktop, laptop of tablet. De app installeer je wel op een telefoon, maar je hoeft de berichten niet allemaal te beantwoorden met een telefoon. Gebruik WhatsApp Web als je ook op een desktop, laptop of tablet wilt kunnen reageren op berichten.
  • Het bijhouden van statistieken is ook een handige functie van WhatsApp Business. Je ziet het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten. In de toekomst is ook de gemiddelde reactietijd in te zien.
  • Een zakelijk account kan geverifieerd worden. Bij je bedrijfsnaam komt dan een groen vinkje te staan. Consumenten weten hierdoor dat ze met een betrouwbaar account te maken hebben.

WhatsApp Business is tot nu toe nog gratis te gebruiken. Waarschijnlijk gaat de app in de toekomst wel geld kosten. Vermoedelijk zijn de kosten dan wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

Aan de slag

Zie je de toegevoegde waarde van WhatsApp Business en wil je het ook inzetten? De volgende stappen helpen je op weg.

Stap 1: Download WhatsApp Business en verifieer je telefoonnummer.
Stap 2: Geef je bedrijfsnaam op en stel het logo in.
Stap 3: Voeg aanvullende bedrijfsinformatie toe. Onder instellingen – bedrijfsinstellingen – profiel kun je meer informatie opgeven. Denk aan je bedrijfsadres, openingstijden en websiteadres.
Stap 4: Stel standaard berichten in. Je kunt een afwezigheidsbericht, begroeting of snel antwoord instellen. Krijg je vaak dezelfde vraag? Dan is het handig daar een snel antwoord voor in te stellen.
Stap 5: Laat weten dat je bereikbaar bent via WhatsApp. Plaats op je website bijvoorbeeld een WhatsApp icoontje. Wanneer mensen via hun mobiel op je website kijken, kunnen ze het WhatsApp icoontje direct aanklikken om een appje te sturen. Wel zo makkelijk.

Conclusie

In de huidige maatschappij willen we allemaal snel geholpen worden en hebben we graag persoonlijk contact. Door WhatsApp voor jouw bedrijf in te zetten, maak je het je doelgroep gemakkelijk om snel contact met je op te nemen. Op een laagdrempelige en persoonlijke manier kun je een (potentiële) klant te woord staan. Je biedt als bedrijf een extra service. Het is dan ook zeker de moeite waard als je een klant kunt binnenhalen die anders niet de moeite had genomen via een andere weg contact op te nemen.

Bekijk ook

Wat is social media marketing?
NIEUW!

De crompouce, een combinatie van de klassieke tompouce en de Franse croissant, was in oktober 2023 een hype. De doormidden gesneden croissant met room ertussen, gedoopt in het glazuur van de welbekende tompouce, ging viral op TikTok en Instagram. Met als gevolg dat bij elke bakker en supermarkt het gebakje als hete broodjes over de…

Lees meer

Zo maak je jouw video goed vindbaar
NIEUW!

Lees meer