Sinds de komst van het internet heeft er langzaam maar zeker een verschuiving van offline naar online plaatsgevonden. Een bedrijf zonder website is tegenwoordig vrijwel ondenkbaar en ook op social media vliegen de bedrijvenpagina’s je om de oren. Logisch, dit alles heeft een grote waarde, want wie zoekt er niet via Google? Toch moeten we offline communicatie niet volledig aan de kant schuiven. We leggen je in deze blog uit waarom je ook de offline communicatie niet moet vergeten

Waarom offline communicatie nog altijd van belang is

Waar zit je doelgroep?

Hoewel 94% van de Nederlandse bevolking wel eens gebruik heeft gemaakt van internet, is er ook een groep Nederlanders die geen toegang heeft tot of weinig kennis heeft van het internet. Kies je voor alleen online communicatie, dan mis je deze groep volledig. Zeker wanneer (een deel van) jouw doelgroep voornamelijk offline actief is, is het belangrijk om voldoende offline te communiceren.

Vertrouwen en naamsbekendheid

Offline communicatiemiddelen geven de klant vertrouwen en verwerven daarnaast naamsbekendheid. Een visitekaartje of briefpapier met jouw logo op een factuur geeft een professionele en betrouwbare uitstraling.

Via offline middelen zoals een krant, abri of zelfs een billboard, verwerf je gemakkelijk meer naamsbekendheid. Zeker wanneer je een ruime doelgroep hebt, is het slim om in te zetten op wat algemenere middelen. Een krant komt daarnaast betrouwbaar over en geeft een potentiële klant een veilig gevoel.

Persoonlijk

Offline communicatie wordt vaak een stuk persoonlijker ervaren dan online communicatie. Een facebookbericht of foto op Instagram is heel algemeen, terwijl een kaartje, bijvoorbeeld voor een verjaardag of bij een klacht veel persoonlijker is. Hiermee bindt je klanten. Denk maar aan bol.com, bij een klacht ontvangt een klant vaak een persoonlijk kaartje met excuses.

Meer onthouden door papier

Waar je op je computer snel door een tekst heen scrolt en alleen de informatie opslaat waarvan jij denkt dat het belangrijk is, onthoud je van een tekst op papier meer. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je een tekst van papier leest, je een hoger tekstbegrip hebt.

Wanneer je informatie wilt overbrengen op je klanten, bijvoorbeeld over de behandeling die jij als tandarts biedt, is het verstandig om te kiezen voor bijvoorbeeld een folder of brochure. Een tekst op papier wordt beter gelezen en begrepen. Jouw informatie komt via een offline middel dus beter over dan via een online middel.

Is er nog wel online en offline?

Hoewel we nog niet zonder offline communicatiemiddelen kunnen, is de online kant ook niet meer weg te denken uit ons leven. In veel gevallen loopt online en offline in elkaar over, waardoor we eigenlijk bijna kunnen stellen dat er geen echte scheiding meer is tussen online en offline. Een strategische combinatie tussen online en offline communicatie werkt daarom vaak het best.

Denk bijvoorbeeld aan het persoonlijke verjaardagskaartje waar we het net over hadden. Je bent jarig en ontvangt van een webshop een verjaardagskaartje met een kortingscode voor je volgende bestelling. Deze bestelling doe je online via de website. Zo worden online en offline op een slimme manier gecombineerd.

Hulp nodig bij je offline communicatie?

Ben je op zoek naar een manier om meer uit je offline communicatie te halen? Of wil jij online en offline communicatie slimmer combineren? Bureau Hanze is een online en offline communicatiebureau. Wij helpen je graag bij het vinden van een geschikte en doelgroepsgerichte communicatiestrategie.