Veel bedrijven besteden veel tijd aan Facebook, maar zien dat hun berichten of advertenties toch maar weinig mensen bereiken. Dit werkt niet motiverend, zeker als je weet dat het een meerwaarde biedt voor jouw klanten. In deze blog leggen wij je graag uit hoe je jouw bereik kan vergroten en op welke manier Bureau Hanze je hierin kan ondersteunen.

Waarom het bereik lager uitvalt

Waar het voor bedrijven eerder nog goed mogelijk was om zichtbaar te zijn op Facebook, wordt dat nu steeds lastiger. Dit heeft vooral te maken met de verandering in het algoritme, dat steeds meer aandacht geeft aan content van vrienden en familie. Daarnaast spelen deze factoren een belangrijke rol:

  • Concurrentie: doordat op Facebook veel content wordt geplaatst en gedeeld, wordt het lastiger om jouw bericht of advertentie zichtbaar te krijgen in de tijdlijn van de gebruikers.
  • Advertenties: door de vele advertenties op Facebook wordt het lastiger voor gebruikers om jouw advertentie of bericht op te merken.
  • Aanbevolen berichten: door de opkomst van “aanbevolen berichten”, die worden getoond op basis van wat jij eerder hebt geliked of gedeeld, wordt het lastiger om jouw eigen content ertussen te krijgen.
  • Voorrang voor interactie: Facebook geeft voorrang aan berichten van gebruikers die actief zijn op het platform. Berichten die veel reacties, likes of andere vormen van interactie krijgen, worden hoger geplaatst en daardoor vaker getoond.
  • Het algoritme: het algoritme laat sneller berichten zien van vrienden en familie. Hierdoor wordt het lastig om als bedrijf hier tussen te komen.

Meer bereik op Facebook?

Zoals hierboven beschreven, is het lastiger geworden om je doelgroep te bereiken. Toch kun je hier nog steeds succesvol zijn door goed te begrijpen wat je doelgroep doet, wat ze willen zien en waar ze naar op zoek zijn. Hieronder lees je hoe je daarop kunt inspelen.

Plaats en deel relevante content voor jouw doelgroep

Wil je dat meer mensen jouw product, dienst of bedrijf interessant vinden? Zorg dan dat de content die je plaatst aansluit bij de verwachtingen, interesses en behoeften van je doelgroep. Plaats content dat jouw doelgroep informeert, inspireert of overtuigt.

  • Laat de medewerkers van het bedrijf zien: door de werknemers binnen jouw organisatie te tonen, krijgen gebruikers een beeld van wie er achter het bedrijf zitten en welke werkzaamheden zij uitvoeren.
  • Deel tips: geef advies over hoe jouw doelgroep jouw product of dienst het best kan gebruiken.
  • Help klanten de weg te vinden: laat zien waar klanten jouw product kunnen kopen of van jouw dienst gebruik kunnen maken.
  • Laat klanten aan het woord: deel korte video’s of reviews waarin klanten vertellen over hun ervaring met jouw bedrijf.

Gebruik van foto’s of video’s

Door het gebruik van beeldmateriaal wordt het eenvoudiger om jouw boodschap over te dragen aan de doelgroep. Gebruikers kijken liever naar foto’s of korte video’s dan naar lange stukken tekst. Met het gebruik van visuele elementen trek je sneller de aandacht en houd je je doelgroep langer betrokken. Dit sluit dus weer goed aan op de content die jouw doelgroep graag wil zien.

Zorg voor interactie met jouw doelgroep

Het algoritme van Facebook geeft voorrang aan berichten en bedrijven die veel interactie krijgen. Hoe meer mensen jouw berichten liken, delen of erop reageren, hoe groter het bereik wordt. Facebook waardeert het als gebruikers zich verbonden voelen met een bedrijf en dat bereik je door actief de interactie op te zoeken.

Om meer interactie te krijgen met jouw doelgroep, is het slim om elk bericht af te sluiten met een vraag, stelling of uitnodiging om een ervaring te delen. Zo vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar bouw je ook een relatie op met jouw doelgroep.

Het regelmatig plaatsen van nieuwe content

Als bedrijf hoef je niet dagelijks iets te plaatsen op Facebook. Wel is het belangrijk om jouw doelgroep met enige regelmaat te voorzien van nieuwe en relevante content. Wanneer je langere tijd niets plaatst, verliezen mensen het bedrijf uit het oog. Bovendien zorgt het algoritme er dan voor dat je volgende berichten minder snel worden opgepikt, waardoor je zichtbaarheid daalt.

Adverteren op Facebook

Wil je sneller resultaten zien op Facebook? Dan kan adverteren helpen om jouw bereik te vergroten. Met advertenties kun je heel gericht jouw ideale doelgroep bereiken, ook als ze jouw pagina nog niet volgen. Daarnaast kun je precies meten wat jouw advertentie oplevert, zodat je weet wat werkt en wat niet.

Facebook blijft een goed een goed platform voor bedrijven, vooral omdat:

Facebook blijft een goed een goed platform voor bedrijven, vooral omdat:

  • Jouw doelgroep nog steeds gebruik maakt van Facebook
  • Tweede grootste platform naast YouTube
  • Dagelijks veel activiteit op het platform
  • Eenvoudig en persoonlijk contact houden met klanten
  • Met gerichte advertenties zichtbaar blijft bij de juiste mensen
  • Nog altijd een groot en relevant bereik

Hoe Bureau Hanze bedrijven hierin ondersteunt

Wij begrijpen dat social media veel tijd kost en niet altijd bovenaan de to-do-list staat. Daarom helpt Bureau Hanze bedrijven om meer uit hun online zichtbaarheid te halen. Wij denken mee, geven richting en zorgen dat jouw social media echt resultaat oplevert. Wil jij meer van onze social media dienst zien? Bekijk dan onze website.

  • Samen bepalen welke aanpak het beste past bij jouw bedrijf.
  • Hulp bij het bedenken, creëren en plannen van content.
  • Advies over foto’s, video’s en onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken.
  • Analyse van wat werkt, zodat je gericht kunt groeien

Bekijk ook

ChatGPT5 blog afbeelding

Dit zijn de 8 belangrijkste veranderingen in ChatGPT5

Op 7 augustus 2025 kondigde OpenAI de lancering van GPT-5 aan en dat zorgt voor een hoop opschudding in de AI-wereld. Niet zomaar een update, maar een stap die voor veel gebruikers het dagelijks werken, creëren en plannen gaat veranderen. Wat betekent dit voor jou als gebruiker? Denk aan een AI die sneller reageert, minder…

Lees meer
Meer bereik instagram

Hoe krijg je meer bereik op Instagram?
NIEUW!

Lees meer

Wat is social media marketing?

De crompouce, een combinatie van de klassieke tompouce en de Franse croissant, was in oktober 2023 een hype. De doormidden gesneden croissant met room ertussen, gedoopt in het glazuur van de welbekende tompouce, ging viral op TikTok en Instagram. Met als gevolg dat bij elke bakker en supermarkt het gebakje als hete broodjes over de…

Lees meer

WhatsApp voor bedrijven: waarom en hoe?

Lees meer