Social media beheer is inmiddels een bekende term geworden. Toch willen steeds meer bedrijven hun eigen social media kanalen in beheer houden. Maar hoe kun je als bedrijf je eigen kanalen in beheer houden mét professionele ondersteuning?

Je wilt als bedrijf blijven groeien op social media en je zichtbaarheid vergroten, maar je weet niet goed hoe en je wilt zelf de controle houden. Dat kan. Met social media coaching krijg je de ondersteuning die je nodig hebt.

Wat is social media coaching?

Een social media coach begeleidt bedrijven of ondernemers met hun social media-kanalen. De coach leert hoe je strategisch gebruik kunt maken van social media en houdt bedrijven op de hoogte van ontwikkelingen en updates.

Dit gebeurt op maat gemaakt voor jouw onderneming. De coach kijkt samen met de klant naar de specifieke doelen, doelgroep en de beste platforms om deze te bereiken.

Onderdelen van social media coaching

Strategieontwikkeling

Aan het begin wordt aan de hand van de doelen van jouw kanalen de strategie bepaald. Wat wil je bereiken? Denk aan naamsbekendheid, meer websitebezoeken of meer verkopen. Samen met de social media coach bepaal je meetbare doelen (KPI’s).

Doelgroep analyse

Voor een goede aanpak is het essentieel om je doelgroep goed te kennen. Samen met een coach analyseer je wie je beste klanten zijn, wat hun interesses zijn en hoe zij te bereiken zijn. Het is belangrijk om de juiste content voor de juiste doelgroep te maken die hen aanspreekt en waarde toevoegt.

Inspiratie, ontwikkelingen en updates

De uitvoerende kant ligt bij de klant, maar de social media coach denkt mee en helpt bij het opdoen van inspiratie. Ook houdt de coach de klant op de hoogte van trends en ontwikkelingen op de verschillende platformen, waar jij als ondernemer op in speelt.

Analyse en optimalisatie

Een belangrijk onderdeel zijn de statistieken. De social media coach houdt je op de hoogte van belangrijke data. Welke posts hebben goed gepresteerd en welke berichten konden er beter? De coach laat je dit weten.

Voordelen van social media coaching

Social media coaching biedt niet alleen praktische ondersteuning, want er zijn nog een aantal belangrijke voordelen.

Kennis op maat

De social media coach biedt je actuele kennis over trends en actualiteiten die relevant en direct toepasbaar zijn binnen jouw branche en situatie.

Meer resultaat

De coach heeft kennis van social media deze kennis wordt met jou gedeeld. Met een duidelijke strategie en gerichte content wordt je bereik vergroot en de gewenste doelen behaald.

Zelfstandigheid

Je leert zelf hoe jij de expert kan worden in social media. Je blijft je eigen kanalen beheren. Door zelf de specialist te worden heb je op termijn minder externe hulp nodig.

Inzicht in prestaties

De statistieken en data worden voor jou in de gaten gehouden. Maandelijks word je hiervan op de hoogte gesteld. Door inzicht in je statistieken kun je continu verbeteren.

Lage kosten

Social media coaching is in verhouding een stuk goedkoper dan social media beheer.

Voor wie is een social media coach geschikt?

De social media coach is voor ondernemers, bedrijven en anderen die hun online zichtbaarheid willen vergroten en verbeteren, maar hierbij wel zelf de regie willen behouden. Het maakt niet uit of je een klein of middelgroot bedrijf runt. Een coach biedt ondersteuning op maat.

Tijd te kort

Het is geschikt voor bedrijven die tijd tekortkomen om zich meer te verdiepen in de snel veranderende wereld van social media. De social media coach houdt je op de hoogte van alle updates en ontwikkelingen.

Meer resultaat behalen

Veel bedrijven plaatsen regelmatig op social media, maar zien nog niet het gewenste resultaat. Als onderneming is resultaat behalen belangrijk. De social media coach helpt bij het groeien van jouw social media kanalen. Dit gebeurt aan de hand van een duidelijke strategie en doelen. Samen met de social media coach bepaal je meetbare doelen (KPI’s), zoals meer volgers, websitebezoeken of leads.

Voorbeelden van doelen:

  • Meer organisch bereik
  • Meer online zichtbaarheid
  • Engagement verhogen
  • Conversie verhogen
  • Meer websiteverkeer
  • Meer leads en klanten werven
  • Community building
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Sterkere professionele uitstraling creëren
  • Meer structuur en overzicht
  • Inzicht krijgen in data en resultaat

Eigen regie willen behouden

Bedrijven willen vaak zelf liever hun social media in beheer houden. Je weet namelijk het beste wat er speelt binnen jouw organisatie en hoe je je klant wil aanspreken. Toch kan het lastig zijn om op de hoogte te blijven van de trends, algoritme-updates en actualiteiten. Daar komt social media coaching om de hoek kijken.

Structuur

Als je succesvol wilt zijn op social media is het belangrijk dat je consistent blijft posten. Een duidelijke planning is essentieel om structuur aan te brengen en je doelen te behalen. De coach helpt je met het aanbrengen van structuur, maar ook op het behouden hiervan.

Klaar voor meer resultaat?

Ben jij op zoek naar een professionelere aanpak voor jouw social media kanalen? Wellicht is een social media coach dan wel de beste oplossing voor jouw onderneming. Kom een keer bij ons langs op kantoor voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een bakje koffie.

Wil je eerst meer informatie? Klik dan hier.

Bekijk ook

Wat is social media marketing?

De crompouce, een combinatie van de klassieke tompouce en de Franse croissant, was in oktober 2023 een hype. De doormidden gesneden croissant met room ertussen, gedoopt in het glazuur van de welbekende tompouce, ging viral op TikTok en Instagram. Met als gevolg dat bij elke bakker en supermarkt het gebakje als hete broodjes over de…

Lees meer

WhatsApp voor bedrijven: waarom en hoe?

Lees meer