Heb jij nog kunnen bijhouden wat er allemaal is veranderd op social media? In deze blog delen wij de belangrijkste trends en ontwikkelingen. Wil je in 2026 zichtbaar en relevant blijven online? Dan is het handig om te weten welke trends eraan komen en hoe je erop in kunt spelen.
Stijging van AI-content
De ontwikkeling van AI is de afgelopen periode opnieuw toegenomen. De kwaliteit die AI kan genereren met afbeeldingen en video’s is verder ontwikkeld. Hierdoor zien we steeds meer AI gegenereerde content op de online platformen. AI kan worden ingezet voor verschillende doeleinden waaronder:
- Schrijven van webteksten, blogs en captions
- Ondersteunen met het bedenken van creatieve ideeën
- Creëren van afbeeldingen en visuals
- Genereren van foto’s of korte video’s
Echter, de kwaliteit hiervan is tot op heden nog niet altijd even hoog. AI creëert zelf namelijk geen nieuwe content, het baseert zich op bestaande ideeën.
Short video’s
In 2025 kregen korte video’s een nog grotere rol dan het jaar ervoor. Waar dit content eerst met name op TikTok voorkwam, zien wij deze trend nu ook terugkomen op Instagram (Reels) en YouTube (Shorts). Gebruikers geven steeds meer de voorkeur aan snelle, korte en opvallende content.
Voor bedrijven betekent dit dat het belangrijk is om direct in het begin al de aandacht van de gebruiker te krijgen. Gebruikers beslissen in de eerste seconden al of ze de gehele video gaan afkijken of niet.
Het opbouwen van communities
Steeds meer platformen maken gebruik van communities. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om sneller contact te hebben met de doelgroep.
Hiervoor worden platforms ingezet als WhatsApp, Instagram, Discord, LinkedIn en Facebook groepen. Deze communities worden ingezet om de doelgroep op de hoogte te houden en exclusieve informatie of content mee te delen. Denk hierbij aan: aankondigingen, bedrijfsupdates en productlanceringen.
Social media als verkoopkanaal
Verder zagen wij dat de online Social media kanalen steeds vaker worden ingezet als verkoopkanaal. Vooral op platformen als Instagram en TikTok wordt het steeds makkelijker om producten te bekijken.
Voor bedrijven is levert dit voordelen op, doordat de klantreis hierdoor korter wordt. Hoe eenvoudiger de stappen zijn die een gebruiker moet nemen, hoe eerder iemand een aankoop doet. Wat eerder vooral door de grote merken werd opgepakt, wordt nu ook steeds aantrekkelijker voor kleine ondernemers. Micro-influencers zijn hiervoor zeer geschikt.
Authentieke content
Doordat AI-content steeds normaler wordt voor het dagelijks gebruik, groeit tegelijkertijd de behoefte aan echte en herkenbare content. Gebruikers hebben geen behoefte om alleen maar perfecte foto’s en video’s te zien. Gebruikers zien liever content waar gebruik wordt gemaakt van echte mensen, met echte verhalen over echte situaties. Daarom verwachten we in 2026 authentieke content weer belangrijker gaat worden.
Authentieke content geeft gebruikers iets dat AI content niet geeft, namelijk geloofwaardigheid en vertrouwen. Door de snelle opkomst van AI weten mensen steeds minder goed wat echt is en wat niet. Juist daarom waarderen volgers het wanneer bedrijven content delen, waarin duidelijk een bedrijf en gezicht te zien is.
De voorspellingen voor Social media trends 2026
Wij verwachten dat social media in 2026 nog meer gaat draaien om snelle, maar vooral gerichte communicatie naar de gebruiker. AI-gegenereerde content blijft zich ontwikkelen, maar werkt alleen als bedrijven hun eigen creativiteit en persoonlijkheid erin weten te verwerken. Short video’s worden vaker ingezet om het bereik van jouw bedrijf te vergroten, terwijl communities een belangrijke rol gaan spelen in het opbouwen van een band met je doelgroep.
Verder is de verwachting dat social media zich steeds verder gaat ontwikkelingen als verkoopkanaal.
Hoe Bureau Hanze hierin kan ondersteunen
Wij begrijpen dat social media veel tijd kost en niet altijd bovenaan de to-do-list staat. Daarom helpt Bureau Hanze bedrijven om meer uit hun online zichtbaarheid te halen. Wij denken mee, geven richting en zorgen dat jouw social media echt resultaat oplevert. Wil je meer informatie? Bekijk onze social media landingspagina.
- Samen bepalen welke aanpak het beste past bij jouw bedrijf
- Hulp bij het bedenken, creëren en plannen van content
- Advies over foto’s, video’s en onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken
- Analyse van wat werkt, zodat je gericht kunt groeien