Hoe werkt narrowcasting?
Bij narrowcasting worden de schermen centraal aangestuurd via software of via een website. Bedrijven kunnen zelf bepalen welke content er zichtbaar is op welke locatie en op welk moment deze content weergegeven wordt.
Je kan hierbij denken aan een welkomsttekst met een bijpassende afbeelding. Maar je kan ook video’s en animaties laten zien. Het is zelfs mogelijk om live-updates te tonen op beeldschermen, zoals het nieuws, weersvoorspellingen, projecten, aanbiedingen en eventueel live-beelden.
De voordelen van narrowcasting
Narrowcasting biedt een tal aan voordelen. Het is een handig middel voor bedrijven die effectieve en doelgerichte communicatie willen toepassen voor klanten die bij hen over de vloer komen. Dit zijn de drie belangrijkste voordelen:
1. Doelgerichte communicatie
Communicatie via beeldschermen maakt het mogelijk om je boodschap aan te passen aan een specifieke doelgroep op een bepaalde locatie. Je bezoekers worden hierdoor direct bereikt. De informatie is relevant en beter te ontvangen door de kijker.
2. Flexibel en met actuele updates
Je kan de content op de schermen elk moment aanpassen en updaten. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat de kijker direct op de hoogte is van actualiteiten zoals aanbiedingen, nieuws of weerberichten. Dit is veel efficiënter en sneller dan offline communicatie zoals folders of flyers. Daarnaast is dit ook een milieuvriendelijke oplossing.
Bij ons eigen narrowcasting systeem is het zelfs mogelijk om live informatie te delen van nieuwswebsites, weersites en eventueel live-beelden van wedstrijden, programma’s of andere evenementen.
3. Betere klantbeleving
Door relevante informatie tijdig te tonen zul je de klant beter informeren en begeleiden. Dit kan leiden tot een betere ervaring en hogere klanttevredenheid. Dit geldt overigens niet alleen voor je bezoekers maar ook voor je medewerkers. In het geval van interne communicatie zorgt beeldschermcommunicatie voor meer betrokkenheid.
De nadelen van narrowcasting
Narrowcasting is in de meeste gevallen een vrij prijzig communicatiemiddel om toe te passen. Dit komt doordat de prijs van de licentie voor de meeste softwarepakketten vrij hoog kan zijn.
Gelukkig is dit niet in alle gevallen zo. Wij hebben zelf een voordelig alternatief gevonden die zowel goedkoper als gebruiksvriendelijker is. Bij Bureau Hanze worden websitepagina’s ingeladen op de displays. Deze beeldschermen zijn gekoppeld aan WordPress. Op deze manier kun je makkelijk als bedrijf kiezen welke pagina je zichtbaar wilt hebben op welk scherm. Hierdoor heb je als organisatie niet te maken met hoge licentiekosten voor softwarepakketten, maar hoef je alleen voor ontwikkeling en hosting te betalen.
Lees hier meer over ons narrowcastingsysteem.
Aantal voorbeelden van narrowcasting
Narrowcasting kan gebruikt worden voor zowel interne als externe communicatie. Hier zijn een aantal voorbeelden waarop je beeldschermcommunicatie toe kan passen.
Voorbeelden van narrowcasting voor interne communicatie voor grote bedrijven, bijv.
- Vacatures
- Bewegwijzering
- Het lokale weerbericht
- Nieuwe personeelsleden voorstellen
- Feestdagen en jubilea
- Aanbiedingen
- Updates over de organisatie
- Personeelsleden die met pensioen gaan
- Nieuwe producten of diensten tonen
- Lokaal en/of regionaal nieuws
- Lokale verkeersinformatie, zoals file- en ov-informatie
- Prestatiecijfers
- Bezoekers en/of klanten verwelkomen
- Evenementen en feesten
- Training en opleidingsmogelijkheden
Voorbeelden narrowcasting voor externe communicatie
- Wachtkamers: algemeen nieuwsoverzicht, weerbericht en updates van uw organisatie.
- Theater: Plattegrond en bewegwijzering en aankomende voorstellingen
- Horeca: menu en acties tonen
- Sportstadions: Programma, statistieken, standen, herhalingen en sponsors uitlichten.
- Automotive: autoaanbod, promoties en klantenreviews.
- Scholen en universiteiten: nieuws, evenementen, mededelingen, openbaar vervoer en weerbericht. Hotels:
- Hotels: Bewegwijzering, faciliteiten, evenementen, toeristische tips en restaurantmenu’s
- Bioscopen: aankomende films, trailers, speciale aanbiedingen en nieuwe updates.
- Makelaarskantoren: huizenaanbod.
- Sportscholen: Oefeningen, voedingtips en motiverende video’s.
- Bedrijfsverzamelgebouw: Bewegwijzering
Is narrowcasting geschikt voor jouw bedrijf?
Wil jij weten of digitale beeldschermcommunicatie iets voor jouw bedrijf of organisaties is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken samen naar het doel van de communicatie en jouw doelgroep. Aan de hand hiervan kunnen wij bepalen of narrowcasting past bij jouw bedrijf en hoe je dit het beste kan toepassen.
Neem contact met ons op. Of lees meer over ons voordelige narrowcasting systeem.